Makey Makey ja voolu juhtivad esemed

1. Tutvuge tunnikavaga.

2. Tutvuge powerpointesitlusega.

3. Paluge õpilastel eelnevalt kodust kaasa võtta erinevaid esemeid, mida annaks elektrivoolu juhtimise katses kasutada.

4. Proovige katse eelnevalt iseseisvalt läbi teha.

5. Õpetaja võiks enne tunni läbiviimist tutvuda ka slaidimaterjalidega: https://files.acrobat.com/a/preview/caa000c0-285d-4147-81bb-4544440a5fac

TUNNIKAVA
MAKEY MAKEY JA VOOLU JUHTIVAD ESEMED
Tund on mõeldud Makey Makeyga alustajatele. Seda võiks kasutada päris esimese sissejuhatava tunnina.
Õppeaine: Lõiming loodusõpetusest, muusikaõpetusest ja tehnoloogiast. Hea kasutada näiteks loodusõpetuse või muusikaõpetuse tunnis.
Klass, vanus või haridusaste: I kooliaste
Tunni teema: Makey Makey kasutamine vooluringina.
Tunni kestvus: 45 minutit
Vajalikud vahendid:
·         Makey Makey leiutamiskomplektid (üks kolmplekt paari peale on piisav).
·         Kõlaritega arvutid. Iga Makey Makey kohta peab olema üks arvuti. Võivad olla ka USB ühendusega tahvelarvutid.
·         Internetiühendus
·         Eelnevalt on kodust kaasa võetud erinevad esemed: puuviljad, juurviljad, koolitarbed, metallesemed, jm. Võimalusel lasta lastel kodust kaasa võtta erinevast materjalist esemeid.
NÄIDE: 3 puu-, juur-, või köögivilja; fooliumpaberit; 2-3 metallist eset; 2-3 riidest asja; tops veega; harilik pliiats; kustukumm; paber; jm.
·         Värvilised pliiatsid ja kirjutusvahendid.
·         Tööleht (tunnikonspekti lõpus)
Tunni eesmärgid:
·         Õppida vooluringi.
·         Saada teada, mis esemed juhivad elektrit ja mis mitte.
·         Elektriohutusalaste teadmiste kinnistumine.
·         Erinevate õppeainete lõimimine.


Tunni osad
Tegevuste kirjeldused
Tegevusele kuluv aeg
Õpetaja tegevus
Õpilaste tegevus
I Ettevalmistus

·         Sissejuhatus








·         Tähelepanu haaramine

·         Häälestus (eesmärgipüstitus, motiveerimine)

·         Eelteadmiste väljaselgitamine



·         Vajaminevate teadmiste kordamine
Arutelu elektrivoolu teemal.





Makey Makey tutvustamine. Makey Makey ja vooluringi tekke arutelu abistava slaidimaterjaliga.






Tunni eesmärgistamine koos õpilastega.

15 min










Eeltöö ja tutvustus sissejuhatava osana: 

Õpetaja küsib õpilastelt teemat arendavaid küsimusi.
Mis on elekter? Mis on elektrivool? Kuidas elekter tekib? Missugused on võimalikud ohud? Kuidas saab elektrit ohutult kasutada?

Õpetaja näitab Makey Makey ametlikku tutvustusvideot. See on näitamaks, missuguse vahendiga tunnis hakatakse tegutsema. 
Link koduleheküljele: http://makeymakey.com/
NB! See video on mõeldud ainult illustreerivaks materjaliks sissejuhatusel. Selles videos ei ole õpetust.

Arutelu vooluringi teemadel.
Vooluringist rääkimisel on toeks slaidid, mis on siin: https://files.acrobat.com/a/preview/caa000c0-285d-4147-81bb-4544440a5fac


Õpetaja jaotab lastele Makey Makey komplektid kätte ning koos hakatakse karbi sisu uurima. Õpetaja selgitab vahendi töötamise põhimõtteid slaidide abiga. 
Need slaidid asuvad samuti siin: https://files.acrobat.com/a/preview/caa000c0-285d-4147-81bb-4544440a5fac

Makey Makey töötab nii nagu arvutiklaviatuur - nooled tähistavad nooleklahvide tööd. Space nupuke on nagu klaviatuuril tühiku vajutamine. Click nupp on sama, mis hiireklikk. 

Arutelu: Kuidas on kogu komplekt ühendatud ning mismoodi tekib seal vooluring? 

Õpetaja räägib õpilastega veel elektriohutusest.
Tunni eesmärkide sõnastamine:
Õppida vooluringi.
Saada teada mis esemed juhivad elektrit ja mis mitte.
Elektriohutusalaste teadmiste kinnistumine.

Õpilastel on laual:  enda kaasa võetud esemed katse tegemiseks; arvutid heli võimalusega; Makey Makey leiutamiskomplektid.

Õpilased vastavad õpetaja esitatud küsimustele. Vajadusel võivad kaaslastega arutada. Oluline on, et õpilased saaksid mõelda ning oma sõnadega vastuseid anda.



Õpilased vaatavad videot ning valmistuvad sellele järgnevaks.
Õpilased saavad kätte Makey Makey komplektid. Üheskoosõpetajaga tutvutakse karbi sisuga ning paralleelselt jälgitakse ka tutvustavaid slaide. Üheskoos katsetatakse ka Makey Makey-le juhtmete külgepanekut, kuid esialgu veel komplekti arvuti külge ei ühendata.

Õpitakse selgeks peamised Makey Makey osad ning saadakse teada nende ülesanded. Saadakse teada ka, kuidas tekib vooluring.

Korratakse üle teadmised elektriohutusest.

Eesmärkide kuulamine ja teadvustamine.
II Põhiosa
·         Peab tagama tunni eesmärgi täitmise
·         Õppemeetodid
·         Harjutamine, kinnistamine ja/või rakendamine
Makey Makey seadmistamine arvuti külge – näidisslaidide abil.
Katsetamine erinevate esemetega. Mis juhivad elektrivoolu ja mis mitte.
Tegevuse lõbusamaks muutmiseks kasutatakse Makey Makey juba olemasolevaid äppe.
Paralleelselt katsetamisega täidetakse ka töölehte elektrivoolu juhtivate ning mittejuhtivate esemete kohta.
25 min
Õpetaja näitab ees ning üheskoos ühendatakse Makey Makeyle külge juhtmed järgmistesse pesadesse: 
earth; 
ülesnool; 
allanool; 
parem nool; 
vasak nool; 
space.
Viimasena ühendatakse USB kaabel ning seade ühendatakse arvuti külge.

Õpetaja tutvustab MakeyMakey ametlikku kodulehte ning näitab, kust kohast on võimalik leida katsetamiseks mõeldud äppe.
Praktilise töö tegemiseks jaotatakse laiali ka töölehed.

Õpetaja suunab õpilased praktilisele tööle, milleks on erinevate esemete elektrijuhtivuse katsetamine.
Õpilased ühendavad õpetajaga koos ära Makey Makey komplekti krokodilli ning USB juhtmed. Kui punane tuli läheb põlema, siis seade on arvutiga ühenduse saanud.

Kui Makey Makey on ühendatud, kuulatakse praktilise töö juhiseid.
Õpetaja juhiste järgi avatakse Makey Makey kodulehekülg ning valmistutakse erinevate esemete elektrijuhtivuse katseks.

Õpilased katsetavad oma esemeid läbi erinevate olemasolevate äppide, et tekitada lõbusaid helisid klassis.
Paralleelselt katsetamisega täidetakse töölehte.
III Lõpetav osa
·         Tunni kokkuvõte/eesmärgi saavutuse kontroll
·         Tagasiside/reflektsioon (sh uute eesmärkide püstitamine)
·         Kodutöö

Elektrivoolu juhtivate esemete demonstreerimine.
Kokkuvõtete tegemine.
Teoreetilise osa sidumine praktilise osaga. Arutelu, miks osad asjad juhivad elektrivoolu ja mis mitte.
10 min

Õpetaja palub õpilastel teistele demonstreerida enda rühmas elektrivoolu juhtivaid ning mittejuhtivaid esemeid.
Õpetaja suunab õpilasi arutelule, miks mõned asjad juhivad elektrit ja teised mitte. Arutletakse ka selle üle, kuidas oleks võimalik mittejuhtivaid esemeid muuta elektrivoolu juhtivaks.

Õpilased demonstreerivad kaaslastele oma esemeid ning tekitavad erinevaid helisid klassis. Võib-olla mõni õpilane on oma esmetega isegi mõne muusikapala välja mõelnud. Sellisel juhul on seda võimalik kaaslastele esitada.
Õpilased annavad tagasisidet oma praktilise töö kohta.

Hindamine: Selle tunni raames sobiks anda suulist tagasisidet, soovi korral võib töölehte hinnata.

TUNNIKAVA PDF FAILINA:
https://files.acrobat.com/a/preview/fc91b597-f6f1-4533-a156-4e09774fdbaf

1.ESITLUS TUNNI LÄBIVIIMISEKS

Allalaadimislink:
https://files.acrobat.com/a/preview/caa000c0-285d-4147-81bb-4544440a5fac


2. TÖÖLEHT

PDF failina allalaadimiseks leiate faili töölehe faili siit:
https://files.acrobat.com/a/preview/25a7f332-cc3e-4e39-b351-6d76f7fb658b

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar